Flygmuseum

Få saker har fascinerat människor så mycket som kampen att kunna flyga. De tidiga flygplanen gjordes med fåglar som förebild och de kunde inte flyga mycket fortare eller högre… Ganska snart började både farter och höjder att öka och rekord sattes hela tiden under det förra seklets första halva. Det stora genombrottet kom med jetmotorn och inte minst den tidiga jetåldern uppvisar en otroligt spännande utveckling.

1918 – 1940

1918
Thulin A (Blériot XI)

1926
De Havilland DH60 ”Moth”

1933
Junkers Ju 52/3m

1936
Tipsy S-2

1936
Tipsy B
Focke-Wulf
FW 44J ”Stieglitz”

1938
Götaverken GV-38
Klemm Kl 35
Schulgleiter SG-38

 

1939
DFS Olympia

1940
Schneider Grunau Baby

Flygmuseum - Få saker har fascinerat människor så mycket som kampen att kunna flygaDe tidiga flygplanen gjordes med fåglar som förebild och de kunde inte flyga mycket fortare eller högre
Gamla flygplan - Saab, Junkers, Focke, Douglas mmVeteranflygplan

1941 – 1952

1942
North American Harvard II (Sk 16)

1943
FFVS J 22 – under renovering av Warbirds of Sweden

1945
Miles M38 Messenger

1945
Douglas AD-4W Skyraider

1947
Erco Ercoupe 415-D – under renovering av Göteborgs veteranflygsällskap

1948
De Havilland DH 100 Vampire (J 28B)

1950
English Electric Canberra Mk IIB (Tp 52)

1950
Gloster Meteor T7

1951
Saab J 29A Flygande Tunnan

1953 – 1980

1955
De Havilland DH 115 Vampire Trainer (J 28C)

1955
Saab 91D Safir

1955
Hawker Hunter Mk50 (J 34)

1955
Hunting Percival P66 Pembroke (Tp 83)

1955
Saab 35 Draken (prototyp)

1955
Henri Mignet HM14 ”Flygande Loppan”

1960
Bergfalke II/55
Saab J 32B Lansen

1962
Agusta Bell 204B (Hkp 3)

1965
Lockheed CF-104D Starfighter

1964
Saab 105 (prototyp)

1969
Saab J 35J Draken

1970
Hängglidare
MiG-21
Mitchell Wing U2
Scottish Aviation Bulldog (Sk 61)

1970
Autogyro ”Grankvist”

1970
Kamov KA-26

1980
Saab JA 37 Viggen

Motor museum - Det stora genombrottet kom med jetmotorn och inte minst den tidiga jetåldern uppvisar en otroligt spännande utvecklingPembrokeFlygmuseum - Draken och Viggen mm