Bilmuseum

Bilens utveckling under 1900-talet är verkligen en spännande historia. I bilens barndom var det snarast motoriserade hästvagnar som sakta kom att likna vad vi liknar vid en bil. 1930-talet var en verklig explosion i design med nya modeller varje år. På 1950-talet började den moderna bilen ta form, inspirerad inte minst av flygplan.

1898 – 1920

1898
Bullerbilen

1907
Tidaholm

1911
Gräf & Stift

 

1912
Phänomobil
Ford T ”Touring”

1914
Hupmobile

1918
Haynes
Pierce-Arrow

1919
Ford T ”Touring”

1920
Ford T
Renault
Seneca
Thulin
Tidaholmsbuss

Bilmuseum - bilens utveckling
Bilens utveckling under 1900-talet är verkligen en spännande historia

1921 – 1930

1921
Buick

1922
Magirus Ulm

1923
Anderson
Ford T ”Touring”
Ford T ”Tudor”
Dodge
Renault

1925
Chevrolet

1926
Lincoln

1927
Oldsmobile
Chevrolet
Pontiac
Ford T

1928
Scania-Vabis
Graham Paige
Volvo ÖV 4 ”Jakob”
Volvo PV 4
Volvo LV 4

1929
Austin Seven
Buick
Cadillac
Ford A
Packard
Willys

1930
Chevrolet Roadster
Ford A Roadster
Marquette
Opel

1931 – 1940

1931
Chrysler
Dodge

1932
Volvo LV 71

1933
Volvo PV 652
Volvo LV 70
Volvo LV 72

1935
Adler Rennsport
Chevrolet
Volvo PV 657
Volvo PV 658

1936
Volvo PV 704
Chevrolet
Chrysler
Cord 810
Mercedes 170 H
Volvo PV 36 ”Carioca”

1937
Ford V8
Opel Kadett
Volvo PV 52

1938
Ford Eifel
Nash
Oldsmobile

1939
Adler Junior
Mercedes 320
Plymouth
Volvo PV 56

I bilens barndom var det snarast motoriserade hästvagnar som sakta kom att likna vad vi liknar vid en bil.1930-talet var en verklig explosion i design med nya modeller varje år.
Museum bilar - På 1950-talet började den moderna bilen ta form

1941 –

1942
Lincoln Continental

1946
Lincoln Continental
Volvo PV 60
Scania-Vabis

1947
Volvo PV 444

1948
Volvo LV 820

1949
Fiat 500

 

1950
Jaguar Mk V
Saab 92
Studebaker
Volvo PV 830

1951
Volvo PV 831
Volvo TP 21
”Wennerberg”

1952
Citroën B 11
Ford Prefect
Volvo LV 824

1956
Volvo 120 ”Amazon”
Morris Minor

1958
Volkswagen ”Zetos”
Renault CV4

1960
Volvo 120 ”Amazon”

1987
Trabant

1991
Volvo 960 Executive